Jag tror att vi alla kan vara överens om att data och analys är en viktig drivkraft i den pågående digitala transformationen. Det finns givetvis många utmaningar som måste lösas på vägen och ett av de första besluten som måste tas är om du ska gå i moln (eller inte). Vi listade våra främsta anledningar till att gå till molnet i ett tidigare inlägg här.
Vårt föredragna moln är Microsoft Azure, här är de 6 främsta anledningarna till varför;
1. Kommersiellt – De två realistiska konkurrenterna just nu har ofta konkurrerande intressen med slutkunder inom sök- eller e-handel.
2. Igenkänningsfaktor – gränssnittet i Microsoft Azure känns bekant även om du är ny på det. Detta kan låta som en oviktig anledning, men det är det inte. Du kommer sannolikt att göra färre misstag och börja förnya snabbare!
3. Power BI – Sedan Microsoft släppte Power BI för cirka fem år sedan har det snabbt ätit sig in i konkurrensen. Användarvänlighet, prissättning och funktionalitet som slutanvändare efterfrågar kompenserar för en fantastisk produkt som är tätt integrerad med resten av analytiska resurser i Azure.
4. Synapse – Det finns många fantastiska analytiska databaser där ute, men färdplanen och integrationen med Power BI, ML och AI gör Synapse till vårt val.
5. Säkerhet – Som vi alla vet är säkerhet ingenting om det är för svårt att installera och hantera. Microsoft har enligt vår uppfattning gjort det väldigt enkelt – genom att integrera Azure AD i resurserna och datamodellerna ger administratörer möjlighet att hantera åtkomst ner till radnivå.
6. Färdkarta – Sedan Microsoft började med Azure har Analytics alltid varit en stor del av deras erbjudande. De har fortsatt att leverera fantastiska lättanvända lösningar som ger kunderna mervärde och mycket återstår att titta på deras färdplan.